130 nieuwe sociale woningen voor Evere en nieuwe lokalen voor het Maison Coopérative Destrier

BRUSSEL, 21 februari 2024 – De Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) en Comensia hebben vandaag 130 nieuwe sociale woningen ingehuldigd in Evere. De huurders zijn momenteel hun intrek aan het nemen in hun nieuwe woning. Het project Strijdros omvat ook een kwaliteitsvolle collectieve voorziening, met nieuwe lokalen voor het Maison Coopérative Destrier.

Een groep gebouwen aan de rand van de Leuvensesteenweg

Het nieuwe project Strijdros, dat deel uitmaakt van het Gewestelijk Huisvestingsplan, werd gebouwd tussen de Leuvensesteenweg en de huizen van de tuinwijk Strijdros. De oude kleine gebouwen in het midden van een groene ruimte zijn vervangen door 12 aan elkaar grenzende gebouwen die zich uitstrekken als een symmetrisch lint.

(architectenbureau Pierre Blondel)

Terwijl het groene en luchtige aspect van de site behouden blijft, hebben het ontwerp en het ritme van deze nieuwe gebouwen het mogelijk gemaakt om de oorspronkelijke 47 woningen op een vloeiende en harmonieuze manier uit te breiden tot 130. Een grote uitdaging voor het architectenbureau Pierre Blondel.

Een verscheidenheid aan woningtypes met private buitenruimtes

De nieuwe gebouwen van het project Strijdros komen tegemoet aan de behoeften van zowel alleenstaanden als grote gezinnen door een gevarieerd aanbod van appartementen. 30% ervan hebben 3 of meer slaapkamers. In totaal zijn er 42 woningen met één slaapkamer, 40 appartementen met twee slaapkamers, 39 woningen met 3 of meer slaapkamers en 9 woningen voor PBM’s.

Alle woningen hebben ten minste één private buitenruimte, ofwel in de vorm van een balkon, een loggia, een hooggelegen terras of een terras in een tuin in de open lucht. Op een van de daken van het project is er ook een groot gemeenschappelijk terras.

In het midden van de site, tegenover de huizen van de tuinwijk, liggen de nieuwe lokalen van het Maison Coopérative Destrier. Door zijn ligging en zichtbaarheid zal deze plaats fungeren als een scharnierpunt tussen de tuinwijk en het nieuwe complex. Bewoners en buurtbewoners zullen elkaar hier kunnen ontmoeten voor initiatieven en activiteiten die de sociale cohesie bevorderen.  In de zomer zullen ze, in een groene omgeving, kunnen genieten van de moestuin, de buitentafels en -banken en de speeltuin.

Duurzaamheid en bewoonbaarheid

Door hun typologie zijn de gebouwen opmerkelijk compact en dus van nature energiezuinig. Om de vraag naar primaire energie te verminderen, ligt de nadruk in de eerste plaats, en in afnemende volgorde van belangrijkheid, op de isolatie en luchtdichtheid van de schil, de thermische kwaliteit van de ramen en beglazing, de levering van lagetemperatuurwarmte en, ten slotte, de opvang van zonne-energie. Verder beschikken de gebouwen over een balansventilatiesysteem en voldoen ze aan de passiefnormen.

De architecten hebben bijzondere aandacht besteed aan lichtinval, met name door de hoogten van de gebouwen aan te passen aan de locatie en door grote raampartijen in de woningen te voorzien. Zo kunnen de bewoners profiteren van veel natuurlijk licht en van uitzichten op de groene omgeving.

De werken werden uitgevoerd door de firma Cordeel.