Inhuldiging van een nieuw wooncomplex met 38 sociale woningen in Laken

BRUSSEL, 5 juli 2023 – 38 gezinnen met een laag inkomen nemen hun intrek in nieuwe, kwaliteitsvolle woningen in een nieuw wooncomplex in Laken. Het sleutelklaar project Rommelaere werd aangekocht door de Lakense Haard via de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM).

Een echt dorp in de stad

Het project Rommelaere maakt ook komaf met een oude stadskanker. Op het terrein van bijna 0,5 ha stonden vroeger de opslagplaatsen van een voormalig aannemersbedrijf en gedurende meer dan 10 jaar lag het er volledig verlaten bij.

Rommelaere blaast het binnenterrein van een huizenblok nieuw leven in. Bijna 40% van het voorheen volledig verharde terrein is weer doorlaatbare oppervlakte geworden, waardoor het project bijdraagt tot de bestrijding van hitte-eilanden. Bovendien zal de installatie van infiltratieputten ervoor zorgen dat het volledige regenwaternet wordt gefilterd en er zo weinig mogelijk regenwater in de riolering terechtkomt.

Een nieuw bouwblok met verschillende woningtypes

De 38 nieuwe woningen hebben een gevarieerde typologie en bieden op die manier plaats aan zowel alleenstaanden als gezinnen, gaande van een studio over appartementen met 1 tot 3 slaapkamers tot eengezinswoningen. Deze passiefwoningen zijn zeer energiezuinig. Alle woningen hebben een eigen tuin of collectieve buitenruimten. De bewoners zullen elkaar ook kunnen ontmoeten in de gemeenschappelijke ruimte binnenin het huizenblok.

Het project werd ontwikkeld door Thomas & Piron en sleutelklaar aangekocht door de BGHM voor rekening van de Lakense Haard, die haar patrimonium op die manier kan uitbreiden met nieuwe, kwaliteitsvolle woningen.

“Dit nieuwe vastgoedcomplex biedt 38 gezinnen de kans om in een rustige en ruime wijk te wonen. De kwaliteit van dit project is precies wat we beogen in onze sleutelklare aankopen: projecten die een duidelijke meerwaarde bieden aan de wijk, en niet alleen zorgen voor woningen voor gezinnen die het nodig hebben, maar ook voor een groenere omgeving die de biodiversiteit in de stad ten goede komt,” aldus Bieke Comer, Voorzitster van de BGHM.

Nawal Ben Hamou, Staatssecretaris voor Huisvesting, is tevreden: “De aankoopstrategie werpt haar vruchten af. Dit nieuwe project maakt deel uit van de 1.031 nieuwe sociale woningen die we in enkele jaren tijd konden aankopen. Dit bewijst opnieuw het succes van de win-win partnerschappen met de vastgoedpromotoren, ontwikkelaars en aannemers in Brussel !”

Philippe Close, Burgemeester van de Stad Brussel, besluit: “Deze 38 nieuwe sociale woningen in hartje Laken zijn een antwoord op de vraag naar betaalbare woningen in de stad.  De toekomstige bewoners zullen zowel gebruik kunnen maken van de stedelijke infrastructuur op 10 minuten van hun woning als van de groene ruimtes die beschikbaar zijn op de site, maar ook in de naburige parken (Koning Boudewijn, Ossegem, ...).”